Ako uspieť vo finančnom sprostredkovaní
Takmer každý z nás sa stretol s finančným sprostredkovateľom, či ľudovo nazývaným poradcom. Mnohí z nás aj dostali ponuku pracovať vo finančnom biznise. Niektorí z nás ponuku spolupracovať prijali, uspeli, majú klientov a zarábajú. Iní zanevreli na tento svet so slovami: „To nefunguje.“ Alebo: „ja na financie nie som.“
Počas mojej kariéry finančníka som sa často pýtal:
- Od čoho závisí, že sa staneme výbornými a vynikajúco zarábajúcimi finančníkmi?
- Môže vo finančnom sprostredkovaní uspieť každý?
Moje odpovede overené mojou 9-ročnou praxou:
Uspieť vo financiách dokáže každý, kto má silnú motiváciu
Výnimočne úspešný finančník buduje svoju kariéru na troch silných pilieroch
- Má silnú vlastnú motiváciu a aktivity
- Vyberie si toho najlepšieho nadriadeného
- Vyberie si čo najlepšiu finančnú spoločnosť.
Prejdime si ich rad za radom.
Naša vlastná motivácia a aktivity
Moje presvedčenie vypozorované časom:
Ak by si bol hoci len v priemernej firme pod priemerným vedúcim.
Ak máš pravidelne aspoň 3 stretnutia denne, USPEJEŠ.
Keď som začínal, bol som ešte študent na vysokej škole. Chcel som zarábať, ale nechcel som robiť. Bolo pre mňa ťažké a nepríjemné zobrať telefón do ruky a osloviť známeho. Bolo pre mňa nepríjemné stretávať ľudí na ulici či v obchodoch, zarozprávať sa s nimi a vypýtať si od nich kontakt.
Síce som chcel uspieť, ale nerobil som aktivity k úspechu (zoznámenie, telefonovanie a termín). Prirodzene, neuspel som. Môj strach a nechuť zvíťazili.
Moja rada znie: Nájdime si silné prečo. Toto silné prečo je cieľ, pre ktorý chceme uspieť. Je to taký veľký a vytúžený cieľ, že preň robíme aj nepríjemné aktivity. Podporuje nás, keď sa nám darí. Núti nás sa nevzdať, ak sa nám nedarí.
Mám kamarátku ktorá robila celý čas predavačku v obchode a iné pomocné práce. Je sama. Má dieťa. Ako bude vysvetľovať svojmu synovi, že nemôže ísť na školský výlet pretože na to nemá peniaze? Preto zabezpečiť svoju rodinu je silný dôvod, prečo uspieť vo financiách a nevzdať sa.
Mám kamaráta, ktorý chce byť úspešný a chce vybudovať svoju sieť. Jeho ciele sú iba finančné. Jeho cieľ je byť niekym. Jeho cieľ ale nie je dosť silný. Nezobudí sa ráno so slovami: „Idem uspieť a dohodnem si hneď dnes ráno stretnutia.“ Zvíťazí jeho leňošenie. Výplatná páska ostáva malá.
Ja sám som mal veľké zdravotné problémy. Dokázal som ich vyriešiť. Teraz som už takmer úplne zdravý. Viem, že keď som sa dokázal vyliečiť, už dokážem čokoľvek a raz budem hovoriť môj príbeh. Viem čo chcem odovzdať. Viem ako sa k tomu dopracovať. Robím aktivity. Uspejem.
Najsilnejšie dôvody prečo uspieť sú: naša rodina, bezpečie, sloboda a cieľ zanechať po sebe niečo.
Výber najlepšieho priameho nadradeného
Výber nášho nadriadeného, kouča, získateľa či mentora je jedno z najdôležitejších a zároveň najviac podceňovaných rozhodnutí.
Často prichádzame do firmy na pozvanie nášho dobrého známeho. Známy často nemá o finančnom biznise veľký prehľad. Často ani nevie, ako predávať a viesť tím. Avšak máte dobré vzťahy. Povedali ste áno jeho ponuke. Ak Vás bude školiť len váš známy, často pohoríte a budete hovoriť: „Finančníctvo nefunguje. Skúsil som to.“
Ak získate skúseného mentora, mentor vás dokáže dostať medzi najlepších ľudí vo firme. Najlepší mentor má čísla, bohatú výplatnú pásku a mnohých výkonných ľudí pod sebou. Najlepší mentor je aj dobrý psychológ – vie, kde je váš najväčší strach a poradí, ako ho prekonať. Má čas venovať sa nám.
Nemusíš veriť sebe, že uspeješ.
Ak v teba mentor verí, ver svojmu mentorovi.
Rob aktivity, ktoré ti odporúča. Tak USPEJEŠ.
Môj mentor je dôvod, prečo som ostal po roky v tej istej firme. Vie mi dať dobré rady. Vie ma nakopnúť. Vďaka nemu som si stanovil ciele. Koučoval ma a ukázal cestu, ako si svoje ciele splniť. Jeho filozofiou je budovať vzťah s klientom a až potom predávať. Hodinu a pol sa humorne baví s klientom o psoch, mačkách, rodine a na konci stretnutia sa ho klient spýta: Kde to mám podpísať? Touto filozofiou sa dostal medzi top ľudí vo firme.
Kamarátka bola pod zlým mentorom. Mentorka ju nevedela pochopiť. Hovorila jej, čo má robiť, ale nepomáhala jej. Tlačila ju, aby volala a uzatvárala zmluvy, pričom si nevšimla, aký má problém a prečo nerobí čísla. Kamarátka zmenila firmu a šla priamo pod riaditeľa pobočky. Mal skúsenosti, venoval sa jej. Úspešne pracoval na jej strachu z oslovovania ľudí. Výsledok? Dohodla si 4x viac stretnutí ako predtým.
Výber vhodnej firmy
Z môjho pohľadu väčšina sprostredkovateľských firiem ponúka na 90% podobné produkty. Sú to úvery, hypotéky, poistenie alebo investície. Väčšina sprostredkovateľských firiem má aj podobne nastavenú kariéru a plán odmeňovania.
Nájdeme na Slovensku aj výnimočné firmy.
Moja firma je výnimočná, že má aj vlastného obchodníka s cennými papiermi a vie zabezpečiť nadštandardné zisky pri investíciách.
Najčastejšie sa výnimočnosť skrýva vo vzdelávaní.
- Aký je najlepší človek vo firme? Vieme sa dostať na jeho prednášky? Vie dobre hovoriť? Vie nás namotivovať a posunúť náš život ďalej? Alebo hovorí len o vízii firmy, s ktorou vnútorne nesúhlasíte, lebo neodráža realitu?
- Ako ľahko nás môžu trénovať ďalší najlepší ľudia vo firme? Vedia nás trénovať len obsah produktov, alebo nás radi vytrénujú aj v obchodných zručnostiach či v stanovení si cieľov?
- Ako často sú tréningy? Raz za týždeň, mesiac či štvrťrok?
- Čo si z tréningov odnášate? Viete po každom tréningu povedať: „Naučil som sa niečo užitočné. Posunulo ma to vpred?“
Vždy platí: Ak sa chceme stať výnimočnými, učme sa od výnimočných ľudí.
Na záver
Finančné sprostredkovanie ponúka overenú cestu ako uspieť. Veď v ňom uspeli tisíce ľudí pred vami. Na tejto ceste narazíte aj na prekážky. Aby ste ich vedeli prekonať a mali výnimočný úspech, potrebujete mať silnú motiváciu, čo najlepšieho mentora a vybrať si nadštandardnú firmu. Ak chcete patriť k najlepším, rád vám pomôžem.
Želám Vám veľa úspechov v rozhodovaní.
Autor: Róbert Ďurec